U okviru postdiplomskih studija Politehnike – Univerziteta Donja Gorica, tokom maja i juna 2025. godine realizovane su dvije terenske posjete u okviru modula:
„Kulturni pejzaž Crne Gore: tradicija, očuvanje i savremeni pristupi u arhitekturi i urbanizmu“ i predmeta „Održiva arhitektura“, pod mentorstvom doc. dr Aleksandra Dajkovića.
Cetinje i Rijeka Crnojevića – 18. maj 2025.
Nakon uvodnog predavanja na UDG-u, studenti su posjetili istorijsko jezgro Cetinja, analizirajući genezu urbanih struktura i arhitektonskih slojeva kroz prizmu kulturnog pejzaža. U nastavku je organizovan obilazak Rijeke Crnojevića, kao jedinstvenog primjera očuvanog ambijentalnog naselja, gdje su u fokusu bile teme tipologije naselja, kontinuiteta u građenju i očuvanja prostornog identiteta.
Ova terenska nastava povezala je ključne tematske cjeline koje su prethodno obrađene na predavanjima, među kojima se izdvajaju:
urbana geneza kao osnova arhitektonskog i urbanog planiranja,
slojevitost istorijskog pejzaža i kontinuiteti u prostoru,
koncepti održivosti u arhitekturi i urbanizmu u lokalnom kontekstu.
Kompleks Portonovi, Herceg Novi – 15. jun 2025.
U okviru nastave na predmetu „Održiva arhitektura“, organizovana je stručna posjeta savremenom urbanističkom kompleksu Portonovi u Herceg Novom. Tokom obilaska, studenti su se upoznali sa arhitektonskim konceptima, infrastrukturnim rješenjima i pejzažnim intervencijama koje čine ovaj kompleks relevantnim primjerom održive konverzije prostora u primorskom okruženju.
Portonovi je analiziran kao studija slučaja integrisanog planiranja, koje podrazumijeva:
visoke arhitektonske i izvođačke standarde,
ekološki osviješten pristup oblikovanju prostora,
ekonomski održivu realizaciju složenih urbanističkih cjelina.
Obje terenske aktivnosti imale su za cilj da studentima omoguće direktan uvid u stvarne prostorne, arhitektonske i urbanističke prakse u Crnoj Gori. Kroz konkretna iskustva i analitičke zadatke na terenu, studenti su proširili teorijska znanja i učvrstili razumijevanje koncepata održivog razvoja, prostorne identitetske strukture i kulturnog pejzaža.
Učešće u terenskoj nastavi bilo je obavezno, kao integralni dio nastavnog procesa na postdiplomskim studijama Politehnike.
Posebnu zahvalnost upućujemo menadžmentu kompleksa Portonovi, a posebno:
g-dinu Seyranu Mirzazadi, operativnom direktoru,
gospođi Snežani Maras, Lifestyle Services Manager-u,
i inženjeru Milovanu Boškoviću – na gostoprimstvu, stručnom vođenju i spremnosti na saradnju u obrazovnim aktivnostima.
U okviru postdiplomskih studija Politehnike – Univerziteta Donja Gorica, tokom maja i juna 2025. godine realizovane su dvije terenske posjete u okviru modula:
„Kulturni pejzaž Crne Gore: tradicija, očuvanje i savremeni pristupi u arhitekturi i urbanizmu“ i predmeta „Održiva arhitektura“, pod mentorstvom doc. dr Aleksandra Dajkovića.
Cetinje i Rijeka Crnojevića – 18. maj 2025.
Nakon uvodnog predavanja na UDG-u, studenti su posjetili istorijsko jezgro Cetinja, analizirajući genezu urbanih struktura i arhitektonskih slojeva kroz prizmu kulturnog pejzaža. U nastavku je organizovan obilazak Rijeke Crnojevića, kao jedinstvenog primjera očuvanog ambijentalnog naselja, gdje su u fokusu bile teme tipologije naselja, kontinuiteta u građenju i očuvanja prostornog identiteta.
Ova terenska nastava povezala je ključne tematske cjeline koje su prethodno obrađene na predavanjima, među kojima se izdvajaju:
Kompleks Portonovi, Herceg Novi – 15. jun 2025.
U okviru nastave na predmetu „Održiva arhitektura“, organizovana je stručna posjeta savremenom urbanističkom kompleksu Portonovi u Herceg Novom. Tokom obilaska, studenti su se upoznali sa arhitektonskim konceptima, infrastrukturnim rješenjima i pejzažnim intervencijama koje čine ovaj kompleks relevantnim primjerom održive konverzije prostora u primorskom okruženju.
Portonovi je analiziran kao studija slučaja integrisanog planiranja, koje podrazumijeva:
Obje terenske aktivnosti imale su za cilj da studentima omoguće direktan uvid u stvarne prostorne, arhitektonske i urbanističke prakse u Crnoj Gori. Kroz konkretna iskustva i analitičke zadatke na terenu, studenti su proširili teorijska znanja i učvrstili razumijevanje koncepata održivog razvoja, prostorne identitetske strukture i kulturnog pejzaža.
Učešće u terenskoj nastavi bilo je obavezno, kao integralni dio nastavnog procesa na postdiplomskim studijama Politehnike.
Posebnu zahvalnost upućujemo menadžmentu kompleksa Portonovi, a posebno: